Kristdemokraterna har trampat snett om modersmålsämnet

Undervisning i ett annat modersmål än svenska är inte till nackdel för elevers skolgång. Tvärtom, menar Liberalerna.

Undervisning i ett annat modersmål än svenska är inte till nackdel för elevers skolgång. Tvärtom, menar Liberalerna.

Foto: Björn Larsson Rosvall

Debatt2020-10-12 05:25
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kristdemokraterna föreslår nu att modersmålsundervisningen ska avvecklas i skolan. Som politiskt parti har man full frihet att föreslå förändringar men argumentationen haltar rejält när partier påstår att det inte finns studier eller forskning som säger att modersmål har positiva effekter på elevernas inlärning och skolgång i allmänhet.

Tvärtom så finns forskning som påvisar flera positiva effekter. Exempelvis förbättras ordförrådet – om man behärskar sitt eget modersmål så har man enklare att lära sig ett annat språk men även lära sig grammatik.

Det har även positiva effekter på matematik. Detta visar till skillnad från Kristdemokraternas felaktigt underbyggda förslag att elever som läser modersmål faktiskt gynnas av det i sin skolgång.

Kristdemokraterna får gärna ansluta sig till Liberalernas politik där vi vill förstärka det svenska språket såväl i förskolan som i skolan. Generellt måste vi höja kvaliteten och andelen behöriga i skolan, men det är inget specifikt problem som endast finns inom modersmålsundervisningen.

Dessutom är det anmärkningsvärt att Kristdemokraterna använder modersmålsfrågan för att motivera satsningar på sfi-undervisningen. Vi behöver utveckla båda delarna.

Vi har under många år drivit frågan om sfi – hur vi kan individanpassa undervisningen, öka andelen behöriga samt bättre anpassa i inriktningarna dels till den utbildningsnivå de nyanlända har med sig, dels hur utbildningarna kan knytas närmare arbetslivet. Stora satsningar görs nu också nationellt på yrkesinriktad vuxenutbildning som är en av de mest effektiva vägarna in på arbetsmarknaden.

Kristdemokraterna skriver på sin hemsida att modersmålsundervisningen är central för elevernas utveckling och skolgång och att det finns stöd för detta i forskningen. Vi hoppas därför att detta kommer gälla även i kommande skolpolitiska dokument som partiet arbetar fram – men just nu verkar partiet ha trampat helt snett.


Roger Haddad (L)
Utbildningspolitisk talesperson

Björn Wahlund (L)
Gruppledare Katrineholm