Vi lever i ett kunskapssamhälle, en värld som är oförutsägbar, en värld som kräver tankeförmåga, intellektuell och praktisk kompetens. Därför har vi inte råd med att en enda elev misslyckas i skolan. I Vingåker får vi därför inte slå oss till ro då alla elevers resultat, självkänsla, mod och framtidstro måste utvecklas.
Lärarnas undervisning samt förväntningar på eleverna har främst betydelse för elevens lärande enligt forskningen. Därför behöver behörigheten öka samt möjligheter till kompetensutveckling ske för att möta alla elevers olikheter när det gäller lärande samt utvecklingen i samhället. Undervisningen och uppföljning av elevernas lärande måste mer anpassas till den enskilde eleven.
Samtidigt sker undervisningen i grupper – detta gör att det behövs ett kollegialt lärande för att möta dessa utmaningar. Eleverna är medarbetare i sitt lärande och behöver få inflytande över sin arbetsmiljö inte minst för att minska stressen i samband med betygssättning.
Skolan är och ska vara en friskfaktor för elever och personal. Det som mest orsakar stress och påverkar den psykiska hälsan i skolan har enligt forskningen förklarats tillhöra betygssystemet. Därför måste systemet ändras så att eleverna växer istället för att tappa självkänslan – att få eleverna förstå att betyget inte är betyg på mig som människa. Relationerna inom skolan och med vårdnadshavare samt elevhälsan i samspel med undervisande lärare har även stor betydelse för hälsan och arbetsmiljön.
Det finns annat utanför skolan som påverkar elevernas hälsa – inte minst sociala media. Lärande om hur man använder digitala media borde ingå i undervisningen istället för att förbjuda telefoner i klassrummet. Vi vuxna är inte alltid bra förebilder när det gäller detta område.
Det är viktigt att skolan samarbetar med alla som har betydelse för elevernas hälsa och utveckling; vårdnadshavare, kulturen, idrotten, övriga föreningar, näringsliv samt kommunala och regionala institutioner. ”It takes a village to raise a child – det behövs en hel by för att fostra ett barn”.
När det gäller oss skolpolitiker så anser jag att en framgångsfaktor för de förbättrade resultaten i Vingåker är att samtliga politiker i barn- och utbildningsnämnden varit överens om den lednings- och styrningsprocess som utvecklats under denna mandatperiod med hjälp av kompetent och engagerad personal samt Skolverket. Min förhoppning är att det arbetet fortsätter och utvecklas kommande mandatperioder. Nämnden har i enighet bland annat fattat beslut om trygghet och arbetsro, undervisning och lärande samt arbete med språkutveckling. Beslut om resurser för arbete med dessa områden har beslutats av nämnd och kommunfullmäktige.
Skolan är kommunens viktigaste investering för framtiden.
Ing-Mari Frössevi (C)
Ordförande i Vingåkers barn- och utbildningsnämnd