Har vi råd att inte investera i skolan?

Bo Sundahl, ordförande för Sveriges lärare i Katrineholm skriver om skolans samhällsnytta.

Bo Sundahl, ordförande för Sveriges lärare i Katrineholm skriver om skolans samhällsnytta.

Foto: Henrik Wising/William Holmberg

Debatt2023-06-01 19:45
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nyligen avslutades årets lönerevision för stora delar av Katrineholm kommuns anställda, däribland Sveriges Lärares medlemmar.  Trots ekonomiskt tuffa tider för alla, har parterna kunnat enas om en ansvarsfull nivå på nya löner. 

Sveriges Lärare i Katrineholm är nöjda med att ansvariga i kommunen fattat det kloka beslutet att följa industrimärkets vägledning.

Samtidigt pågår nu i många av landets kommuner en jakt på pengar som riskerar att gå ut över elever, barn och personal. Staten verkar ännu så länge sitta tyst, trots höga rop från kommunerna. I en sådan situation gäller det verkligen att tänka till och satsa på det som genererar kvalitet över tid och som ännu utgör en av kommunens viktigaste uppgifter. 

Skolan bör betraktas som en viktig investering i framtiden mer än som en kostnad som belastar samhället. 

Alla som är insatta i samhällsekonomi vet att skolan, tillsammans med hemmen och meningsfulla fritidsaktiviteter i alla olika skepnader, är en avgörande del i fostrandet av fungerande och demokratiska samhällsmedborgare. Att tidiga insatser är vida överlägsna sena, är en känd sanning sedan länge. 

Elevers tilltro till framtiden byggs från förskola och uppåt genom att de får möta lärare som är friska och som själva upplever en god arbetsmiljö. Det innebär självklart att alla lärare har en rimlig arbetssituation, inkluderande bland annat elevgruppers storlek och sammansättning, närvarande och stöttande arbetsledning, utbildade kollegor. Men också tillgång till tid för- och efterarbete, möjlighet till rimlig återhämtning, adekvat och kontinuerlig fortbildning, ändamålsenliga lokaler och utrustning samt ett stort mått av autonomi vad gäller utformningen och genomförandet av undervisningen. 

Ingen av de uppräknade faktorerna är gratis men är ändå nödvändiga. Om vi vill dana ansvarstagande individer, behöver vi själva gå före genom att visa tilltro och ett stort ansvar för våra blivande samhällsbärare. Katrineholm är och ska fortsätta vara en bra plats att leva och bo i under flera generationer framåt.

Politikens roll i detta blir givetvis att prioritera rätt och att navigera väl när framtidens Katrineholm ska byggas. Förvaltningarnas uppgift är att ge politikerna ett bra beslutsunderlag inför ovanstående investeringar. För Sveriges Lärare är prioritetsordningen självklar.

Bo Sundahl
Ordförande Sveriges lärare Katrineholm