Ha mer lÀrarledd undervisning och mindre flum

Unga moderater vill ha mer ordning och reda i klassrummet.

Unga moderater vill ha mer ordning och reda i klassrummet.

Foto: Hossein Salmanzadeh / TT

Debatt2020-11-16 05:45
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Svensk skola har under de senaste Ärtiondena halkat efter internationellt. VÄra resultat har sjunkit i mÀtning efter mÀtning och allt fÀrre elever gÄr ut högstadiet med fullstÀndiga betyg. Respekten för lÀrare har sjunkit som en sten. Vi har gÄtt frÄn att ha en skola i vÀrldsklass till en skola dÀr alla i klassen inte kan lyckas. Vi i Moderata ungdomsförbundet och i Moderat skolungdom tycker att det Àr hög tid att vi gör nÄgonting Ät den utvecklingen.

MÄnga av de problem vi ser i svensk skola i dag kan hÀrledas till införandet av en mer progressiv pedagogik i skolan. Det i kombination med en kunskapsrelativistisk syn pÄ utbildningen gjorde att vi frÄngick evidensbaserat lÀrande till fördel för icke belagt flum. Flumskolan och den problembaserade inlÀrningen Àr skadlig. Den försvÄrar inlÀrandet för framförallt unga barn och de elever som har det extra svÄrt.

Men den hĂ€r utvecklingen mĂ„ste vi vĂ€nda. Vi mĂ„ste Ă„terigen börja titta pĂ„ vad som faktiskt fungerar. Vi mĂ„ste ge alla elever förutsĂ€ttningen att lyckas. Som tur Ă€r finns det mĂ„nga goda exempel pĂ„ vĂ€l fungerande utbildningssystem. Vad alla de har gemensamt Ă€r att den lĂ€rarledda undervisningen, eller katederundervisningen som den kallas, stĂ€lls i fokus. 

LÀrarledd undervisning bidrar till mer ordning och reda i klassrummet vilket Àr en förutsÀttning för att alla ska kunna lyckas, speciellt de som har det allra svÄrast. Men för att skapa god ordning krÀvs ocksÄ att lÀrare mÄste fÄ agera. En lÀrare ska inte behöva vara rÀdd för bestraffning nÀr den tillrÀttavisar stökiga elever. En grundmurad respekt för lÀraren i kombination med mer traditionell pedagogik Àr vad som behövs!

Vidare behöver vi lĂ€gga mindre tid pĂ„ praktiskt-estetiska Ă€mnen som bild, slöjd och musik. Vi behöver tĂ€lja fĂ€rre smörknivar och i stĂ€llet traggla fler multiplikationstabeller. Detta krĂ€ver att vi gör om skolans timplan och lĂ€gger mer fokus pĂ„ vĂ„ra kĂ€rnĂ€mnen. 

Grunden för bra lĂ€rande Ă€r en bra inlĂ€rningsmiljö. Vi behöver göra ordning och reda i klassrummet till normen i svensk skola. DĂ€rför vill vi se ett Ă„terinförande av Obs-klasser. Vi vill se till att ge alla elever chansen att prestera utifrĂ„n deras förmĂ„ga. DĂ€rför Ă€r det viktigt att elever med större behov fĂ„r det stöd de behöver i en mindre klass med flera specialpedagoger tillgĂ€ngliga. 


Jonathan Törnstrand
Distriktsordförande MUF Södermanland

Joséphine NÀrholm
Ordförande MSU Södermanland