Svensk skola har under de senaste Ärtiondena halkat efter internationellt. VÄra resultat har sjunkit i mÀtning efter mÀtning och allt fÀrre elever gÄr ut högstadiet med fullstÀndiga betyg. Respekten för lÀrare har sjunkit som en sten. Vi har gÄtt frÄn att ha en skola i vÀrldsklass till en skola dÀr alla i klassen inte kan lyckas. Vi i Moderata ungdomsförbundet och i Moderat skolungdom tycker att det Àr hög tid att vi gör nÄgonting Ät den utvecklingen.
MÄnga av de problem vi ser i svensk skola i dag kan hÀrledas till införandet av en mer progressiv pedagogik i skolan. Det i kombination med en kunskapsrelativistisk syn pÄ utbildningen gjorde att vi frÄngick evidensbaserat lÀrande till fördel för icke belagt flum. Flumskolan och den problembaserade inlÀrningen Àr skadlig. Den försvÄrar inlÀrandet för framförallt unga barn och de elever som har det extra svÄrt.
Men den hÀr utvecklingen mÄste vi vÀnda. Vi mÄste Äterigen börja titta pÄ vad som faktiskt fungerar. Vi mÄste ge alla elever förutsÀttningen att lyckas. Som tur Àr finns det mÄnga goda exempel pÄ vÀl fungerande utbildningssystem. Vad alla de har gemensamt Àr att den lÀrarledda undervisningen, eller katederundervisningen som den kallas, stÀlls i fokus.
LÀrarledd undervisning bidrar till mer ordning och reda i klassrummet vilket Àr en förutsÀttning för att alla ska kunna lyckas, speciellt de som har det allra svÄrast. Men för att skapa god ordning krÀvs ocksÄ att lÀrare mÄste fÄ agera. En lÀrare ska inte behöva vara rÀdd för bestraffning nÀr den tillrÀttavisar stökiga elever. En grundmurad respekt för lÀraren i kombination med mer traditionell pedagogik Àr vad som behövs!
Vidare behöver vi lÀgga mindre tid pÄ praktiskt-estetiska Àmnen som bild, slöjd och musik. Vi behöver tÀlja fÀrre smörknivar och i stÀllet traggla fler multiplikationstabeller. Detta krÀver att vi gör om skolans timplan och lÀgger mer fokus pÄ vÄra kÀrnÀmnen.
Grunden för bra lÀrande Àr en bra inlÀrningsmiljö. Vi behöver göra ordning och reda i klassrummet till normen i svensk skola. DÀrför vill vi se ett Äterinförande av Obs-klasser. Vi vill se till att ge alla elever chansen att prestera utifrÄn deras förmÄga. DÀrför Àr det viktigt att elever med större behov fÄr det stöd de behöver i en mindre klass med flera specialpedagoger tillgÀngliga.
Jonathan Törnstrand
Distriktsordförande MUF Södermanland
Joséphine NÀrholm
Ordförande MSU Södermanland