I regeringens transportpolitiska mål fastslås att transportsystemets viktigaste funktion är tillgängligheten. Katrineholms trafiksystem ska därför vara tillgängligt för alla, oavsett trafikslag. För att göra trafiksystemet mer tillgängligt för alla stadens invånare prioriteras gång-, cykel- och kollektivtrafik.
Regeringens målsättning är att antalet dödade i trafiken ska halveras samt att antalet allvarligt skadade ska minska med 25 procent. En indikator för att nå dessa mål är att säkra gång-, cykel- och mopedpassager i tätort.
Trafikverket har satt som mål att 35 procent av passager på huvudvägnätet ska vara hastighetssäkrade år 2020 och i Katrineholm har vi nu uppnått 36 procent.
En hastighetssäkring där biltrafiken håller en hastighet på 30 kilometer i timmen vilket minskar allvarligt skadade vid en kollision, görs bäst genom farthinder i anslutning till passagen. Olika typer av farthinder används beroende bland annat på antalet körfält, trafikflöde och gatans utformning. Fysisk upphöjning är det som Trafikverket definierar som ”god trafiksäkerhet” vid passager. Bara cirkulationsplatser uppfyller alltså inte mål i Nollvisionen.
På breda stora raka gator där man är van att köra fort behövs det gupp enligt branschstandard för att säkra till 30 kilometer i timmen, när det är korta avstånd mellan hastighetsdämpande åtgärder så behövs inte lika ”skarpa” gupp för att hålla nere farten på dessa sträckor.
Guppen upplevs olika och vissa känns mer höga/vassa, vilket till viss del beror på olika projektörer och entreprenörer som påverkat utförandet. Felkonstruerade och väder- eller fordonskadade farthinder ska byggas om eller lagas. I de trygghetsmätningar som gjorts i Katrineholm så är trafiken en av de frågor medborgarna anser skapar otrygghet.
I Katrineholm ska barn och ungdomar kunna gå och cykla till skolor och fritidsaktiviteter utan att riskera livet på grund av bilar framförda i för hög hastighet. Vi som kör bil får sakta ner och ta det lite lugnare. Jag bor i Talltullen och ser hur trafiken flyter på av såväl tunga fordon, vanliga bilister, gångare och cyklister. Ett samspel som fungerar när hänsyn går före störst går först.
Det handlar inte om bilar och gupp. Det handlar och liv och död.
Anneli Hedberg (S)
Ordförande Service- och tekniknämnden