Vid februarimötet i nämnden för kultur, utbildning och fritidsverksamhet i Sörmland framförde Sverigedemokraterna ett särskilt yttrande till protokollet där de uttryckte att “folkbildningen visar på oroväckande diskrepans mellan politikens och verksamhetens mål”.
Detta påstående är allvarligt och behöver granskas utifrån de politiska målen på både regional och nationell nivå.
Region Sörmland har tydliga riktlinjer för folkbildningens roll i samhället. Dessa inkluderar bland annat att stärka demokratin, öka jämlikhet i utbildning, främja livslångt lärande och skapa möjligheter för alla invånare att delta i bildningsverksamhet.
Det finns inga tecken på att folkbildningens verksamheter i regionen skulle avvika från dessa mål. Tvärtom visar utvärderingar att studieförbund och folkhögskolor i Sörmland både kompletterar det formella utbildningssystemet och skapar inkluderande miljöer där individer kan utvecklas.
Åsa folkhögskola är ett konkret exempel på hur folkbildningen i Sörmland arbetar i enlighet med regionens och statens mål. Här följer några exempel från skolans verksamhetsberättelse:
Demokrati: Skolan har under våren arbetat med sina demokratipatruller, som har besökt fullmäktigemöten i länet. Skolan har tillsatt en kommitté för att utveckla bättre former för skoldemokrati, vilket resulterade i nya stadgar som började gälla vid höstterminens start.
Kunskaper och bildning: Biblioteket har genomgått en omfattande förbättring för att göra litteraturen mer tillgänglig och inspirerande. Skolan har även implementerat en pedagogisk metod som uppmuntrar kritiskt tänkande genom kunskapsutveckling, bemyndigande, verklighetsförankring och jämlikhet.
Kultur: Under året har skolan arrangerat en rad kulturella aktiviteter; en musikfestival, dansföreställningar och konstutställningar. Musikkursen har turnerat i hela Sverige, och danskursen har deltagit i evenemang både nationellt och internationellt.
Vidare bör också vi titta på statens mål för folkbildningen och kort reflektera kring dessa punkter:
– Stödja verksamhet som bidrar till att stärka och utveckla demokratin. Folkbildningen är en viktig arena för demokratisk fostran och medborgerligt engagemang och den möjliggör i hög grad ett aktivt medborgarskap.
– Göra det möjligt för människor att påverka sin livssituation och skapa engagemang att delta i samhällsutvecklingen. Studieförbund och folkhögskolor erbjuder utbildning för grupper som annars kan ha svårt att få tillgång till kunskap och utvecklingsmöjligheter.
– Utjämna utbildningsklyftor och höja utbildningsnivån i samhället. Folkbildningen kompletterar det formella utbildningssystemet och ger individer som saknar fullständig skolgång en chans att läsa in ämnen, utveckla sin kompetens och förbättra sin ställning på arbetsmarknaden.
– Bredda intresset för och öka delaktigheten i kulturlivet. Genom att arrangera kulturaktiviteter, musik och konstnärliga initiativ spelar folkbildningen en central roll i att göra kultur tillgänglig för alla samhällsgrupper.
Det finns inga belägg för att folkbildningens verksamhet i Sörmland står i motsättning till de politiska målen. Tvärtom visar många exempel att folkbildningen tydligt bidrar till att uppfylla regionens och statens ambitioner.
Med flexibilitet och bredd bidrar folkbildningen till demokrati, jämlik utbildning och ökad delaktighet i samhället och kulturen. Påståendet om en diskrepans mellan politik och verksamhet saknar därför grund och bör ses som en felaktig beskrivning av verkligheten.