28 oktober firar vi Bilens dag. Men bilens dag Ă€r egentligen varje dag med tanke pĂ„ vilken viktig funktion den fyller. Som en av vĂ„ra viktigaste hushĂ„llsmaskiner Ă€r bilen en förutsĂ€ttning för att vardagen â och samhĂ€llet â ska fungera.
Det Àr bilen som varje dag tar 2,7 miljoner svenskar till arbetet och skolan, och det Àr bilen som gör att vi kan bo var vi vill. HÀlften av svenskarna, 49 procent, skulle ha svÄrt eller mycket svÄrt att bo kvar i sin nuvarande bostad utan bil. En stor majoritet, 64 procent, anser sig vara helt eller delvis beroende av bilen för att fÄ vardagen att fungera.
Dagens bilar Àr sÀkrare, tystare och miljövÀnligare Àn nÄgonsin, och ÀndÄ har vi bara sett början pÄ utvecklingen. Inom nÄgra Är kommer fossilfria bilar att dominera nybilsmarknaden, och den individuella mobiliteten kommer ses i ett helt annat ljus. Det finns inte lÀngre nÄgon motsÀttning mellan mÄlet om ett fossilfritt samhÀlle och bilismen.
Ska hela Sverige leva och blomstra behövs bilen. NÄgra realistiska alternativ finns inte. Och det Àr i sig inte ett problem. Att mÀnniskor kan ta sig vart de vill, nÀr de vill, fÄ med sig vad de vill, arbeta och bo vart de vill innebÀr tvÀrtom stora möjligheter.
Eftersatt infrastruktur riskerar att drabba omstÀllningen till en fossilfri bilism. I dag finns bara en publik laddstolpe per hundra laddningsbara elbilar i Sverige, och utbyggnaden av laddnÀtet gÄr betydligt lÄngsammare Àn tillvÀxten av laddbara fordon. OsÀkerheten pÄverkar naturligtvis viljan att investera i ny teknik, för vem vÄgar köpa en bil man inte vet om och nÀr man kan ladda nÀr man behöver?
Utanför storstĂ€derna saknas alternativ, lokaltrafiken gĂ„r sĂ€llan eller inte alls. För att fĂ„ ihop arbete, skift eller övertid med skolgĂ„ng, veckohandling, trĂ€ning och fritidsaktiviteter behövs flexibel, individuell mobilitet med transportmöjligheter â en bil, ofta tvĂ„.
Ăven i stĂ€derna ökar bilen tillgĂ€ngligheten och möjliggör för den som har svĂ„rt att röra sig eller inte bor i den omedelbara nĂ€rheten att ta del av stadens utbud, att handla, Ă€ta och mötas. Utan bilen skulle kundunderlaget för mĂ„nga butiker och restauranger vika och det stora utbudet som kĂ€nnetecknar stĂ€derna krympa drastiskt.
Om vi inte sÀtter kÀppar i dÀcket för utvecklingen, vill sÀga. För infrastrukturen hÀnger tyvÀrr inte med. PÄ mÄnga hÄll i landet Àr vÀgunderhÄllet kraftigt eftersatt, vilket ökar risken för tillbud och olyckor. Trots att 87 procent av alla personresor och 47 procent av transporterna gÄr pÄ vÀg Àr det bara 35 procent av infrastrukturpengarna som satsas pÄ vÀgunderhÄll. Samtidigt blir bÄde personbilarna och transporterna allt fler. Det Àr en omöjlig ekvation, och en som kommer bli allt svÄrare att lösa ju lÀngre tiden gÄr.
Det Ă€r nu vi lĂ€gger grunden för framtidens mobilitet. Den kan vara precis lika fri, individuell och behovsanpassad som alltid â utan att slita pĂ„ miljö och klimat.
Anders Ăstberg
Ansvarig för opinion och kommunikation pÄ Motorbranschens Riksförbund