Bilen behövs för att hela Sverige ska leva

Utbyggnaden av laddnĂ€tet gĂ„r betydligt lĂ„ngsammare Ă€n tillvĂ€xten av laddbara fordon och osĂ€kerheten pĂ„verkar viljan att investera i ny teknik, skriver Anders Östberg frĂ„n MRF.

Utbyggnaden av laddnĂ€tet gĂ„r betydligt lĂ„ngsammare Ă€n tillvĂ€xten av laddbara fordon och osĂ€kerheten pĂ„verkar viljan att investera i ny teknik, skriver Anders Östberg frĂ„n MRF.

Foto: Anders Wiklund/TT

Debatt2021-10-25 21:05
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

28 oktober firar vi Bilens dag. Men bilens dag Ă€r egentligen varje dag med tanke pĂ„ vilken viktig funktion den fyller. Som en av vĂ„ra viktigaste hushĂ„llsmaskiner Ă€r bilen en förutsĂ€ttning för att vardagen – och samhĂ€llet – ska fungera. 

Det Ă€r bilen som varje dag tar 2,7 miljoner svenskar till arbetet och skolan, och det Ă€r bilen som gör att vi kan bo var vi vill. HĂ€lften av svenskarna, 49 procent, skulle ha svĂ„rt eller mycket svĂ„rt att bo kvar i sin nuvarande bostad utan bil. En stor majoritet, 64 procent, anser sig vara helt eller delvis beroende av bilen för att fĂ„ vardagen att fungera. 

Dagens bilar Ă€r sĂ€krare, tystare och miljövĂ€nligare Ă€n nĂ„gonsin, och Ă€ndĂ„ har vi bara sett början pĂ„ utvecklingen. Inom nĂ„gra Ă„r kommer fossilfria bilar att dominera nybilsmarknaden, och den individuella mobiliteten kommer ses i ett helt annat ljus. Det finns inte lĂ€ngre nĂ„gon motsĂ€ttning mellan mĂ„let om ett fossilfritt samhĂ€lle och bilismen. 

Ska hela Sverige leva och blomstra behövs bilen. NĂ„gra realistiska alternativ finns inte. Och det Ă€r i sig inte ett problem. Att mĂ€nniskor kan ta sig vart de vill, nĂ€r de vill, fĂ„ med sig vad de vill, arbeta och bo vart de vill innebĂ€r tvĂ€rtom stora möjligheter. 

Eftersatt infrastruktur riskerar att drabba omstÀllningen till en fossilfri bilism. I dag finns bara en publik laddstolpe per hundra laddningsbara elbilar i Sverige, och utbyggnaden av laddnÀtet gÄr betydligt lÄngsammare Àn tillvÀxten av laddbara fordon. OsÀkerheten pÄverkar naturligtvis viljan att investera i ny teknik, för vem vÄgar köpa en bil man inte vet om och nÀr man kan ladda nÀr man behöver?

Utanför storstĂ€derna saknas alternativ, lokaltrafiken gĂ„r sĂ€llan eller inte alls. För att fĂ„ ihop arbete, skift eller övertid med skolgĂ„ng, veckohandling, trĂ€ning och fritidsaktiviteter behövs flexibel, individuell mobilitet med transportmöjligheter – en bil, ofta tvĂ„. 

Även i stĂ€derna ökar bilen tillgĂ€ngligheten och möjliggör för den som har svĂ„rt att röra sig eller inte bor i den omedelbara nĂ€rheten att ta del av stadens utbud, att handla, Ă€ta och mötas. Utan bilen skulle kundunderlaget för mĂ„nga butiker och restauranger vika och det stora utbudet som kĂ€nnetecknar stĂ€derna krympa drastiskt.

Om vi inte sĂ€tter kĂ€ppar i dĂ€cket för utvecklingen, vill sĂ€ga. För infrastrukturen hĂ€nger tyvĂ€rr inte med. PĂ„ mĂ„nga hĂ„ll i landet Ă€r vĂ€gunderhĂ„llet kraftigt eftersatt, vilket ökar risken för tillbud och olyckor. Trots att 87 procent av alla personresor och 47 procent av transporterna gĂ„r pĂ„ vĂ€g Ă€r det bara 35 procent av infrastrukturpengarna som satsas pĂ„ vĂ€gunderhĂ„ll. Samtidigt blir bĂ„de personbilarna och transporterna allt fler. Det Ă€r en omöjlig ekvation, och en som kommer bli allt svĂ„rare att lösa ju lĂ€ngre tiden gĂ„r. 

Det Ă€r nu vi lĂ€gger grunden för framtidens mobilitet. Den kan vara precis lika fri, individuell och behovsanpassad som alltid – utan att slita pĂ„ miljö och klimat.

Anders Östberg
Ansvarig för opinion och kommunikation pÄ Motorbranschens Riksförbund