Och ROT-avdragen för renoveringar och ombyggnader har nästan sexdubblats på bara åtta år. Det enorma intresset för hemmiljön avspeglar sig också i alla inredningstidskrifter, den ena glassigare än den andra, och tidningarnas annonser om prylar och möbler.
Hur blev det så här? Varför köper och inreder vi mer än någonsin, fast de flesta inser att konsumtionen går ut över miljö och klimat? Strävan efter status och att markera grupptillhörighet lär vara en viktig förklaring.
Att ingå i en grupp, helst på en så hög plats som möjligt, är antagligen en drift som är inbyggd i oss. Men målet för denna strävan skulle ju kunna vara något annat än "identitetsskapande konsumtion", som det heter. När nu vår överkonsumtion av bilar, flyg, kött och saker håller på att förstöra planeten, kunde det inte bli fint att i stället värna om världen?
Att ett miljövänligt liv skulle ge statuspoäng låter kanske som en omöjlig tanke. Men omöjliga tankar har framförts förr – som tanken på att slopa slaveriet, och att ge kvinnor rösträtt. Dessa idéer ansågs en gång både galna och orimliga, men framstår nu som självklara. Tänk om det nu kunde bli lika självklart att det är viktigare att rädda jorden än att piffa till sin heminredning!
Ingela Björck