Den socialdemokratiska regeringens förslag om ett nytt reseavdrag röstades innan sommaren igenom i riksdagen. Ett förslag som är nödvändigt för att både stärka möjligheterna till att bo och verka i hela landet och för att öka takten i klimatomställningen. Men nu skrotar Jimmie Åkesson och Ulf Kristersson förslaget. Och med den futtiga bensinprissänkningen på ynka 14 öre är det nu tydligt att Åkesson och Kristersson inte bryr sig om landsbygden och pendlarna.
Sverige är ett stort och avlångt land. Många har långt till jobbet och är dessutom helt beroende av bilen. På landsbygden blir kostnaderna extra höga och det tär på vanligt folks plånböcker.
Tidigare reseavdrag har mest gynnat pendlare i storstäderna som använder bilen som färdmedel. Därför la vi Socialdemokrater fram förslag om den största reformen av reseavdraget på flera decennier, ett förslag som innebär att över en kvarts miljon fler skulle få mer i plånboken.
Det nya, förenklade och mer omfattande reseavdraget skulle ha skapat ett enklare och tydligare regelverk som skulle bli lättare för den enskilde personen att räkna ut. Förslaget baserades på hur långt man har mellan jobbet och bostaden, och det skulle inte spela någon roll om man tar bilen eller tåget till jobbet. Tidigare har pendlare som åkt kollektivtrafik i praktiken varit utan avdrag.
Till skillnad från det tidigare reseavdraget skulle det nya förslaget även ge en lika stor skattelättnad oberoende av vad man har för inkomst eller marginalskatt. Idag gynnar reseavdraget höginkomsttagare, vilket inte är rimligt.
Här i Sörmland skulle avdraget gjort stor skillnad för många. Den som exempelvis arbetspendlar från Katrineholm till Stockholm med tåg skulle fått omkring 35 000 kronor i avdrag. Det är stor skillnad mot de regler som den högerkonservativa regeringen nu beslutat och där du inte får göra avdrag för de första 11 000 kronorna. Något som även innebär att den som arbetspendlar med buss eller tåg exempelvis mellan Katrineholm och Vingåker inte får något avdrag alls. Med Socialdemokraternas förslag skulle den istället fått dra av omkring 2 500 kronor. Ännu mer ifall de inte bor nära buss- eller tågstationen.
Vårt förslag skulle träda i kraft den 1 januari 2023. Jimmie Åkesson och Ulf Kristersson sviker därmed alla de löntagare som räknat med avdraget. De högerkonservativa sviker både landsbygden och miljön genom att inte genomföra det nya systemet.
Fredrik Olovsson (S)
Riksdagsledamot, ordförande Socialdemokraterna Sörmland
Hans Ekström (S)
Riksdagsledamot