Nu angriper EU det motordrivna kulturarvet

Gamla bilar kan vara i riktigt illa skick när de börjar renoveras. Så här snygga blir de efter hårt arbete. Därför är det oroande hur EU nu ska reglera när bilar ska anses vara "uttjänta".

Gamla bilar kan vara i riktigt illa skick när de börjar renoveras. Så här snygga blir de efter hårt arbete. Därför är det oroande hur EU nu ska reglera när bilar ska anses vara "uttjänta".

Foto: Sören Boström

Debatt2023-12-15 09:56
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är nog få som skulle komma på tanken att riva Colosseum i Rom eller Parthenon i Athen av skälet att det är för dyrt att underhålla. Ändå är det ungefär vad som skulle bli resultatet av en ny EU-förordning om den skulle tillämpas på byggnader. 

Visst låter det hela absurt? Det är just vad det är också. Nu handlar det aktuella förslaget i och for sig inte om byggnader utan främst om bilar. EU-kommissionen har kommit med förslag på förordning om hantering av så kallade uttjänta fordon, ELV-direktivet (End of Life Vehicle). 

Förslaget innehåller nya kriterier för när ett fordon ska anses vara färdigt att skrotas. Det skulle omfatta en stor del av de bilar som idag ägs som samlarobjekt. När ett fordon bedöms som uttjänt ska det hanteras som avfall. Principen är att renoveringskostnaderna inte ska överstiga marknadsvärdet. Kungliga Automobil Klubben, KAK, menar att detta leder helt fel. 

I praktiken skulle förslaget kunna innebära att ett fordon kan tvångsskrotas utan ersättning om myndigheterna anser att det är uttjänt. Det är en allvarlig inskränkning av äganderätten. Renoveringsobjekt är inte sällan i mycket dåligt skick när arbetet börjar. Alla de 1000-talsarbetstimmar som kan läggas ned på ett fordon är ovärderliga. 

Att avgöra vilka av dagens bilar som blir morgondagens samlarobjekt är inte lätt. Både standardvagnar och mer exklusiva fordon är en del av kulturarvet som måste förvaltas. Det nuvarande förslaget skulle kraftigt försvåra för detta. Det verkar som om man vill peka ut just fordon som något skadligt som ska bort. Konsekvenserna riskerar att bli helt orimliga.

KAK har verkat för bilismens sunda utveckling i över ett sekel. I detta ingår både dess nutid, framtid och historia. Att förvalta kunskapen om bilens utveckling är en förutsättning för att bilismen ska kunna utvecklas i framtiden. 

Låt inte stelbenta regler sätt krokben för detta. Tänk om medan tid finns.

Ivan Radulovic
Ledamot i Kungliga Automobil Klubbens (KAK) expertråd.