Lastbilsförarna måste ha en vettig arbetsmiljö

Det är viktigt att kontroller av lastbilarnas färdskrivare görs, inte alla följer reglerna.

Det är viktigt att kontroller av lastbilarnas färdskrivare görs, inte alla följer reglerna.

Foto: Peter Larsson

Ledare2020-06-25 19:00
Detta är en ledare. Katrineholms-Kurirens ledarredaktion är oberoende liberal.

Häromdagen kunde man läsa i tidningen hur polisen utförde så kallade flygande inspektioner av lastbilstransporter på riksväg 55 i Sörmland. Flera av lastbilschaufförerna som stoppades för inspektion vittnade om kontrollernas nödvändighet.

Bland annat handlar det om att chaufförer inte vilar eller tar pauser och arbetar längre dagar än vad EU-reglerna tillåter. Ibland manipulerar förare också färdskrivaren i lastbilen för att dölja att reglerna inte följs. 

Bra arbetsmiljö är viktigt oavsett bransch, för att de allra flesta människor gör ett bättre jobb när de är pigga och krya. Långa arbetsdagar och brist på vila försämrar också hälsan. Sjukskrivningar till följd av stress och utbrändhet är därtill dyrt för samhället.  

Men för transportbranschen är det särskilt viktigt. Fordonen som framförs är stora och tunga och innebär ett stort ansvar för den som sitter bakom ratten. En stor andel av frontalkrockar och avkörningar med tunga lastbilar i trafiken är en följd av trötthet. Pauser och vila kan vara av stor betydelse för att undvika detta. 

Lastbilschaufförerna som stoppades för kontroll av Sörmlandspolisen vittnade också om en riskfylld arbetsmiljö och mycket stress. Enligt uppgifter från Transportstyrelsen körde omkring en femtedel av lastbilarna på svenska vägar för fort 2019, och andelen har ökat de senaste åren.

Lastbilarna rullar dygnet runt för att ägarna ska kunna tjäna pengar på de dyra fordonen. Och det är rimligt så länge förare byter av varandra och att jobbet organiseras så att arbetsbelastningen inte är för hög. I detta har åkerifirmorna ett stort ansvar.  

När avtal för transporter skrivs måste förväntningar på leveranstider vara rimliga. Väder, trafik och olyckor på vägarna kan ha stor betydelse för när godset kan anlända. Det måste också finnas en kultur på firmorna som uppmuntrar till att ta sina pauser. 

Investeringar i teknik som planerar rutter är också nödvändig. Analoga färdskrivare ska fasas ut det närmaste årtiondet, men det finns goda skäl för att den omställningen bör öka. Nya smarta färdskrivare innehåller fler spärrar mot manipulation. Det underlättar för trafikpolis när kontroller av färdskrivare görs. 

Sverige är beroende av lastbilstransporter. Mat ska levereras till butikerna och reservdelar till industrierna. För att de ska kunna fortsätta göra detta måste alla inblandade tjäna pengar. Men det är också viktigt att arbetsförhållandena är goda.