Tiden går – biljettproblemet består

Jag har ett grönt kort som är laddat, men jag kan inte betala, skriver Gunnel Malm i Julita.

Jag har ett grönt kort som är laddat, men jag kan inte betala, skriver Gunnel Malm i Julita.

Foto: Rebecka Jonsson

Insändare2020-07-27 05:37
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till Niklas Andersson, Region Sörmland 21/7 angående busstrafiken.  

Tack för ditt svar. För att eliminera alla spekulationer vill även jag, självklart, att bolagets chaufförer inte skall drabbas av eventuell smitta. Men det borde inte hindra folk från att resa från landsbygden. Ni har haft cirka ett halvår på er att lösa frågan, finns det ingen kunnig på företaget eller Regionen, som kan fixa problemet så alla kan åka buss? Jag har ett grönt kort som är laddat, men jag kan inte betala, än mindre ta mig dit jag vill. Ni som är totalt digitaliserade, det känns konstigt att ingen kommit på hur det skall lösas. Utan det är vi, som inte kan betala med mobilen eller kanske inte ens har en, som skall fixa det hela. Vore det inte lite smart att höra med andra bussbolag hur de gör? Kanske ge föraren täckande skydd framför, handskar, handsprit – alltså allt som vi andra lärt oss använda numera. 

Dessutom kan jag bekräfta att det är "omständligt" eftersom bussresandet tog totalstopp för vissa av oss. Vad är en "snar lösning" tro? Kan det vara total handlingsförlamning igen när nästa våg, eller pandemi, dyker upp? Sen är ombudet, där man kan handla biljetten, 2.5 mil bort för den som bor t.ex. i Julita. 

Kan jag då inte åka buss så är det.....ja, lite"omständligt". Lös det hela ni ansvariga, vi är många som gärna nyttjar bussen men inte så ofta att vi vill betala ett månadskort. Snart kommer även jag fundera över "vad f-n får jag för pengarna" i alla fall om jag bor på landet. Skall verkligen hela Sverige leva?