Diskriminerande att hänvisa till en app

Att hänvisa bussresenärerna att köpa biljett via en app är ren diskriminering och kränkning mot alla oss tusentals som knappast vet vad en app är, skriver Bo Lindkvist.

Att hänvisa bussresenärerna att köpa biljett via en app är ren diskriminering och kränkning mot alla oss tusentals som knappast vet vad en app är, skriver Bo Lindkvist.

Foto: FREDRIK SANDBERG/TT

Insändare2020-08-11 05:03
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Gunnel Malm, jag själv och många fler har i insändare uttryckt vår frustration över att problemet med biljettinköp ännu inte är löst trots att det gått ett halvår sedan problemet uppstod.

Jag tänkte för min del inte fortsätta diskussionen, men när jag läste verksamhetschef Joakim Karléns insändare (Katrineholms Kuriren 5/8) kunde jag inte låta bli att reagera. Han avslutar med orden: "... i nuläget kan du som resenär välja att antingen köpa biljett via vår app eller köpa ett månadskort via våra ombud."

Detta är ren diskriminering och kränkning mot alla oss tusentals som knappast vet vad en app är. Ska vi behöva köpa ett månadskort för att exempelvis kunna göra en tur- och returresa mellan Vingåker och Katrineholm.

Det finns en tänkbar enkel lösning som skulle kunna tas i bruk vilken dag som helst: Sluta upp med att bötfälla de som inte har giltig biljett tills problemet är löst.

Visst skulle en sådan åtgärd innebära ekonomiska konsekvenser för Sörmlandstrafiken, det begriper även jag, men det skulle samtidigt innebära att frågan fick den prioritering som vi ropar efter.

Jag vill till sist upprepa signaturen Marias ord i hennes insändare 29/7. "Vakna upp, tänk till och gör något nu!"