Annons

Ökad e-handel ökar paketflödet rejält

Att det gångna året varit annorlunda kan nog de flesta skriva under på. I motsats till många företag år 2020 kan Svenska Hemleverans lägga ett till synes ljust år bakom sig. Sedan ”Black Friday” har man slagit nya rekord för varje vecka som gått.

Sverige 22 december 2020 12:19
Detta är en annons som är köpt av ett företag.

Det har varit ett intensivt år på Svensk Hemleverans. Nya tjänster har introducerats som ett komplement på den lokala marknaden samtidigt som paketflödet ökat markant. 

– Fram till november har vi ökat våra intäkter på paketaffärerna med 170 procent mot föregående år. Det är ju en kraftig ökning som till stor del beror på ökad e-handel till följd av coronapandemin. Prognoserna pekar på att trycket kommer öka ytterligare, säger Mattias Bodin, affärsområdeschef med ansvar för nya affärer på Svensk Hemleverans.

Ökningen har förstås varit välkommen, men den har samtidigt satt företaget på prov. För att mäkta med ett ökat tryck har man varit tvungna att agera snabbt, dels genom att införa förbättringar i infrastruktur och dels genom att hela tiden arbeta med att bredda tjänsteutbudet. Som en direktkonsekvens av coronapandemin har man bland annat infört den nya tjänsten Local Express.

– Den här tjänsten har blivit en möjlighet för oss att hjälpa till i lokalsamhället. Tjänsten möjliggör för lokala handlare att skicka sina paket såväl lokalt som rikstäckande på ett smidigt sätt. I november kom vi äntligen igång med den här tjänsten på ett tillfredställande sätt. 

Så hur funkar det rent praktiskt?

– Det är väldigt enkelt. Efter att kunden själv fyllt i alla uppgifter i en kundportal, så hämtas antingen paketet upp av oss, eller så kan kunden välja att lämna paketet vid någon av våra knutpunkter. Därefter körs paketet ut av tidningsbuden i vårt befintliga distributionsnät och levereras i postlådan eller till dörren under tidig morgon. Dessutom är alla paket spårbara hela vägen, vilket skänker trygghet till deras kunder.

Det ökade trycket till trots har kvalitén bibehållits på en bra nivå, berättar Mattias Bodin och påpekar att man kommande månader räknar med fortsatt tillväxt. Och det här är kännbart för företaget som måste genomföra flera investeringar.

– Det ökade flödet har krävt förbättringar i vår infrastruktur och hjälpmedel för buden. Vi har flera nya distributionscentraler på gång över landet, säger han. 

Det som ligger bakom den största ökningen är den del som utgörs av samarbetat med Early Bird som inleddes sommaren 2019. Det genererar idag mellan två och tre nya kunder för Svensk Hemleverans varje månad. I början av året täckte Early Bird 80 procent av Sveriges hushåll, idag cirka 97 procent. Hela 50 procent av årets ökning på Svensk Hemleverans kommer från leveranser med Early Bird. Leveranserna har sin grund i befintligt transportnät med tidningsutdelning.

– Eftersom transporterna sker på natten så slipper man köer i trafiken med mindre miljöpåverkan och kan enkelt leverera paketet tidigt på morgonen. Tjänsten utvecklas ständigt för att bidra till en mer hållbar leveransmarknad. Till exempel är cirka 50 procent av all ”last mile”-distribution, det vill säga att den sista sträckan paketet färdas från en lokal terminal till brevlådan, fossilfri. Vi har ett 80-tal elbilar igång och paketleveranser sker alltid i samdistribution med tidningen.  Det känns jättebra att vi tillsammans med vårt samhällsuppdrag – att leverera morgontidningen – tar med paketen på samma tur, säger Mattias Bodin.

Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent på Katrineholms-Kuriren. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister.