Karin Arlert har varken bil eller körkort. Däremot åker hon mycket buss med Sörmlandstrafiken. Hon har ett busskort med så kallad reskassa, som man laddar med pengar som sedan dras av när man validerar, eller "blippar", kortet vid påstigning.
För att skydda förarna från smittspridning, måste resenärerna numera stiga på bussen genom den bakre dörren. Området framme hos föraren är avstängt. Även apparaten där man validerar sitt kort är därmed otillgänglig.
När Karin Arlert steg på bussen mot Floda nyligen kunde hon inte blippa sitt kort, men hon visste att hon hade pengar på kortet och tyckte att hon därmed hade ett giltigt färdbevis. Men de kontrollanter som steg på bussen godkände inte Karins kort. I stället fick hon böter på 1 200 kronor.
– Jag fick panik! Jag har inte råd med 1 200 kronor. De sa att det har stått "överallt" att reskassan inte gäller, men det har jag inte sett. Det är väl deras sak att validera det kort man har!
Många köper i dag sina bussbiljetter och periodkort via en app i mobilen. Karin Arlert tycker att Sörmlandstrafiken går för fort fram när det gäller digitaliseringen.
– Man kan inte ta för givet att 70-plussare har en smartphone eller är inne på nätet.
Johan Tollén är kommunikatör på Sörmlandstrafiken och försvarar kontrollanterna.
– Om man kliver på utan att validera sitt kort med reskassa, så åker man ju i praktiken gratis. Jag vill också poängtera att 70-plussare inte ska vara ute och åka alls, enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer, som vi följer.
Hon ville ju betala för sig, men kunde inte, eftersom apparaten finns framme hos föraren. Kan man inte flytta maskinen till bakdörrarna?
– Vi är jätteglada att man vill göra rätt för sig, men det är inte bara att flytta maskinen som man kan göra i en butik. Det måste vara trafiksäkert. Man kommer heller inte att kunna betala med kontokort även om vi flyttar maskinen, säger Johan Tollén.
Sörmlandstrafiken jobbar nu med att lösa problemet med resenärer som vill använda reskassa eller köpa enkelbiljett på bussen.
– Det är ett jätteprioriterat jobb, eftersom vi tappar 80 procent av intäkterna nu. Vi tittar på en lösning där man kan betala med reskassa eller kontokort, men där förarnas miljö är säker. Exempelvis att sätta ett plastskydd framför föraren så att resenärerna kan kliva på fram och validera eller betala som vanligt.