Upplagan minskar - men fler än någonsin läser Kuriren

Katrineholms-Kuriren minskade sin upplaga tre procent under 2016, men ligger ändå bra till i Tidningsverige säger chefredaktör Hillblom.

"Trots minussiffror vet vi att fler än någonsin läser det vi skriver tack vare våra digitala plattformar" säger Katrineholms-Kurirens chefredaktör Marie Hillblom.

"Trots minussiffror vet vi att fler än någonsin läser det vi skriver tack vare våra digitala plattformar" säger Katrineholms-Kurirens chefredaktör Marie Hillblom.

Foto:

Övrigt2017-03-09 16:50

Upplageredovisningen för 2016 från TS, Tidningsstatistik, visar att Katrineholms-Kuriren har minskat sin upplaga från 10000 exemplar till 9700 exemplar mellan 2015 och 2016.

– Det är klart att det hade varit ännu roligare att kunna presentera en ökande upplaga, men att vi bara tappar tre procent är väldigt bra sett till utvecklingen i Tidningssverige. Det visar att Katrineholms-Kuriren spelar roll i människors liv, säger Marie Hillblom, chefredaktör och ansvarig utgivare för Katrineholms-Kuriren.

Den ökade digitala nyhetskonsumtionen bidrar till en stark ställning.

– Trots minussiffror vet vi att fler än någonsin läser det vi skriver tack vare våra digitala plattformar. Just nu jobbar vi stenhårt på att utveckla dessa kanaler. För en tid sedan lanserade vi e-tidningsappen, som gör det möjligt att ha lokaltidningen med sig i telefonen eller paddan var man än är. Senare i år kommer nyhetsappen och den hoppas jag ska göra att ännu fler läser våra lokala nyheter, säger Marie Hillblom.

Marie Hillblom poängterar att räckvidden, hur många Katrineholms-Kuriren når, är oförändrad enligt den färska statistiken.

– Det är positivt! Och varje dag når vår prenumererade produkt ungefär varannan brevlåda i vårt spridningsområde. Vi är den starkaste mediekanalen här, säger Marie Hillblom.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om